Stempeldrang
  • Bommel's view
  • Bommel Test
  • Infographic
  • Bommel's pad
  • Contact
  • Bommel's view
  • Bommel Test
  • Infographic
  • Bommel's pad
  • Contact

Moeder van alle managementmythes

10/26/2014

1 Comment

 
Met een kans van meer dan 90% hebt u als manager aan het einde van een turbulente dag het gevoel dat u niet toe bent gekomen aan de echte dingen waar u mee bezig zou moeten zijn en vraagt u zich tevens af wat u nu de hele dag gedaan en bereikt hebt (u kunt het in ieder geval moeilijk uitleggen aan uw partner en kinderen en vrienden).

Gecondoleerd!: u bent een van de vele slachtoffers van de Moeder van alle Management Mythes! En die mythe houdt kortweg in dat managers planmatig, systematische, georganiseerd en doel/prioriteitsgericht zouden moeten werken.

Zeer waarschijnlijk bent u door die mythe besmet geraakt door bijvoorbeeld het lezen van uw functiebeschrijving of managementboekjes of door uw baas of een coach. En eenmaal geïnfecteerd, kunt u er uw hele leven lang last van hebben: een continue gevoel van onvermogen, frustratie, lichte depressie en bijvoorbeeld het volgen van cursussen e.d.

Het goede nieuws is nu dat het echt een mythe is.

Heny Mintzberg heeft bijvoorbeeld onderzoek gedaan wat (top-)managers nu werkelijk de hele dag doen. Niks geen planmatig, systematische, georganiseerd en doel/prioriteitsgericht werken. Integendeel: echt iedereen is de hele dag aan het brandjes blussen, wordt constant afgeleid en gestoord door telefoontjes/mails/binnenlopers, en er zit domweg geen rode lijn in de dagelijkse activiteiten.

‘’The chief executives met a steady stream of callers and mail from the moment they arrived in the morning until they left in the evening. Coffee breaks and lunches were inevitably work related, and ever-present subordinates seemed to usurp any free moment”.

Met andere woorden: managen is een lastige job, maar maak het nou niet erger dan het is. Kraak uzelf niet af aan het einde van de dag.

‘T is all in the game.

mintzberg.pdf
File Size: 1125 kb
File Type: pdf
Download File

1 Comment
Olaf Hermans
10/29/2014 07:53:55 pm

Planning fallacy is idd eigen met name aan de optimistische manager. Maar in de competitie van "moeder van alle managementmythes" doet misschien ook mee de mythe dat tevreden klanten ook terugkerende klanten zijn. Daar bestaat geen bewijs voor. Wie opent de stemming?

Reply



Leave a Reply.

    Visit also
    www.darkpharma.nl
    www.web-atelier.nl

    Bommel's view

    In mijn boek 't Wordt tijd dat ik de leiding neem', tracht ik Olivier B,Bommels volstrekt unieke Leiderschapsformule te ontrafelen. Alhoewel dit eigenlijk onmogelijk is, heb ik toch een aantal verrassende hapklare brokken uit zijn leiderschapssucces weten te destilleren. Eigenlijk is daaruit een uniek en verrassend perspectief op management en vooral Leiderschap ontstaan. Vanuit dit Bommeliaanse perspectief zal in deze blog vragen en vraagstukken rondom managen en leidinggeven worden behandeld. Eventuele vragen van uw kant kunt u doorgeven via het contactformulier.

    Picture
    View my profile on LinkedIn
    Foto
    leidingeven-lr.pdf
    File Size: 765 kb
    File Type: pdf
    Download File

    Archives

    December 2021
    September 2021
    February 2019
    June 2018
    November 2017
    October 2017
    January 2016
    December 2015
    June 2015
    February 2015
    November 2014
    October 2014
    February 2014
    January 2014
    October 2013
    September 2013
    July 2013
    May 2013
    March 2013
    February 2013
    October 2012
    July 2012
    May 2012
    April 2012
    March 2012
    February 2012
    December 2011
    October 2011
    September 2011
    April 2011
    February 2011
    January 2011
    December 2010

Powered by Create your own unique website with customizable templates.