Iedereen heeft zijn/haar eigen stijl van werken, plannen en organiseren. Als je echter goed kijkt dan kun je in essentie twee uiteenlopende stijlen ontdekken: de J- en de P-stijl: Ø Iemand met een J(udging)-stijl heeft een voorkeur voor een planmatige en geordende manier van werken . Ø Iemand met een P(erceiving)-stijl heeft een voorkeur voor een flexibele en spontane manier van werken. Deze stijlen zijn gebaseerd op de Myers-Briggs Type Indicator (MBTI) :een systematiek om de verschillen in persoonlijkheid van mensen te classificeren. Hieronder een lijstje met de belangrijkste kenmerken van elke stijl: Herkent u uw eigen stijl?
In tegenstelling tot wat je in eerste instantie zou denken, is de ene stijl (qua timemanagement) niet effectiever dan de andere stijl (tenminste, dat is tot op heden niet uit onderzoek gebleken). Wat wel zo is dat elke stijl haar eigen ellende en gedoe kan veroorzaken, wat weer gevolgen heeft in de vorm van extra werk en taakbelasting voor o.a. de manager zelf :
1 Comment
|
Visit also
|
leidingeven-lr.pdf | |
File Size: | 765 kb |
File Type: |
Archives
December 2021
September 2021
February 2019
June 2018
November 2017
October 2017
January 2016
December 2015
June 2015
February 2015
November 2014
October 2014
February 2014
January 2014
October 2013
September 2013
July 2013
May 2013
March 2013
February 2013
October 2012
July 2012
May 2012
April 2012
March 2012
February 2012
December 2011
October 2011
September 2011
April 2011
February 2011
January 2011
December 2010